دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان ساری

استان مازندران در شمال کشورمان پر است از جاذبه های طبیعی و دیدنی که هر گردشگری را به این منطقه میکشاند . ما در مطلب جاهای دیدنی مازندران در مجله گردشگری بلیط اینجا تعدادی از این جاذبه ها را به طور کلی به شما معرفی کردیم . در این مطلب میخواهیم به معرفی دریاچه الندان ساری یا آب بندان به طور مفصل بپردازیم .

دریاچه الندان کجاست؟

این دریاچه در استان مازندران و در ۶۵ کیلومتری جنوب ساری واقع شده است . نزدیکترین شهر به این دریاچه کیاسر با ۲۰ کیلومتر فاصله است .

این جاذبه ی طبیعی با چشم اندازی زیبا  در دل جنگل های هیرکانی قرار دارد و یکی از وسیع ترین و زیباترین دریاچه های ایران است.

روستای ازنی در نزدیکی این دریاچه قرار گرفته . برای رفتن به دریاچه الندان باید ابتدا به این روستا و سپس به دامنه کوه ازنی بروید .

در مجله گردشگری بلیط این جا بیشتر بخوانید :

زیباترین دریاچه های ایران 

تاریخچه دریاچه

قدمت دریاچه الندان بنا بر گفته زمین شناسان به ۲و نیم میلیون سال پیش یعنی دوران کواترنری برمیگردد . این دریاچه در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده . این جاذبه از قدیمی ترین جلوه های طبیعی استان مازندران به شمار میرود .

 

ویژگی های دریاچه الندان

آب دریاچه با توجه به میزان بارندگی بین ۱۷ تا ۳۰ هکتار  متغیر است چراکه این آب  دریاچه از طریق بارش های فصلی تامین میشود . در واقع آب باران به دلیل جنس خاک نفوذ ناپذیر این منطقه و شیب زمین باعث ایجاد این دریاچه میشود . نام آب بندان هم به همین دلیل به این دریاچه اطلاق میشود . از آب دریاچه الندان در شالیزار های روستاهای اطراف استفاده میشود .

این دریاچه در ارتفاع ۱۲۰۰ متری سطح دریاست و بومیان به آن آب بندان پله از نی میگویند . جنگل های انبوه اطراف باعث شده این منطقه با چشم اندازی با صفا و سرسبز و هوایی مطلوب مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی قرار بگیرد.

آب و هوا

در فصل بهار این منطقه مانند بهشتی روی  زمین میشود . آب و هوا در این فصل در دریاچه الندان بسیار متعادل و مطبوع است . در فصل تابستان هوا کمی گرم و شرجی میشود اما سرسبزی به اوج میرسد .

حتما میتوانید پاییز های خیال انگیز این منطقه را تصور کنید . هوای خنک و طبیعت رنگارنگ در این فصل باعث شده پاییز یکی از بهترین و تماشایی ترین زمان های دریاچه و اطراف آن باشد . اما در زمستان ها این ناحیه سرمای سخت و شدیدی دارد . درختان جنگل های اطراف پوشیده از برف میشوند و  گاهی حتی آب دریاچه یخ میزند . اما تماشای اردک های وحشی مهاجر که  در این فصل به دریاچه می آیند بسیار جذاب است .

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه

در این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی مطلوب، پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد . درختچه‌های ولیک، تلکا و ازگیل و انواع گیاهان دارویی، گل بنفشه و الزی یا همان پیازچه وحشی بخشی از چیزهایی است که در اطراف دریاچه میروید .

از نظر پوشش جانوری نیز همان طور که گفتیم میتوانید در فصول بارندگی شاهد اردک های وحشی در این منطقه باشد . همچنین آبزیان و ماهی های متنوعی در این دریاچه زیست میکنند . این ماهی ها باعث شده گردشگران زیادی در این جا به ماهیگیری بپردازند .

امکانات و تفریحات دریاچه الندان

دریاچه الندان ساری با وجود گردشگران زیادی که دارد از امکانات بالایی برخوردار نیست . در این منطقه به جز سرویس بهداشتی امکانات دیگری نیست و اگر به چیزی نیاز داشته باشید باید به سوپر مارکت ها و کافه ی موجود در روستاهای اطراف بروید . پس سعی کنید قبل از رفتن به این دریاچه هر آنچه که ممکن اس نیاز داشته باشید فراهم کنید و با خود ببرید .

اما تفریحات خوبی را میتوانید در سفر به دریاچه الندان تجربه کنید . قایق های  موتوری و پدالی که در نظر گرفته شده امکان این که درون دریاچه دوری بزنید و از دریاچه چشم انداز های دیدنی اطراف را تماشا کنید را برایتان فراهم میکند . همچنین مناظر جذاب و دیدنی لوکیشن بسیار خوبی برای عکاسی و گرفتن سلفی های جمعی و تکی است . همچنین یک آتلیه عکاسی در نزدیکی دریاجه وجود دارد که میتوانید در آن  عکس هایی با لباس محلی و در طبیعتی بینظیر بگیرید .

اگر اهل کوه نوردی باشید میتوانید در مسیر های کوهستانی و جنگلی به جاهای دیدنی اطراف دریاچه الندان ساری بروید . همچنین میتوانید با قدم زدن در اطراف دریاچه از هوای بسیار پاک و دل انگیز این منطقه و آرامش کم نظیر آن لذت ببرید .

بهترین زمان بازدید از دریاچه الندان

 

همان طور که گفتیم دریاچه الندان ساری و اطراف آن در هر فصلی جذابیت های خاص خودش را دارد . اما اگر بخواهیم انتخاب زمان سفر را برای شما راحت تر کنیم فصل های پاییز و بهار پیشنهاد ماست .

چراکه شاید گرما و شرجی هوا در تابستان های این منطقه لذت تفریحتان را کم کند . همچنین زمستان ها به دلیل سرمای هوا و بارندگی زیاد در اطراف دریاچه شاید فصل مناسبی برای سفر به دریاچه نباشد . به خصوص اگر میخواهید برای اقامت گزینه کمپینگ را انتخاب کنید . اما تماشای اردک ها فصلی در این فصل هر گردشگری را وسوسه میکند .

اما بهار های دریاچه همان طور که گفتیم بسیار باصفا و دل انگیز است . با سفر کردن به دریاچه الندان در این فصل روح و جسمتان تازه خواهد شد و آرامشی بینظیر را در هوایی معتدل تجربه خواهید کرد . اگر هم از آن دسته افرادی هستید که عاشق پاییز و جلوه های طبیعت در این فصل اید به هیچ عنوان سفر به دریاچه الندان ساری را در این زمان و تماشای تابلوی رنگارنگ طبیعت را  از دست ندهید .

جاهای دیدنی نزدیک

همان طور که میدانید استان مازندران مملو از جاهای دیدنی و طبیعت های تماشایی است .در اطراف دریاچه الندان ساری هم جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که میتوانید از آن ها بازدید کنید  . تعدادی از این جاذبه ها عبارت اند از :

روستای الندان، رودخانه لاکبار، روستای آزِنی، دریاچه پله، آبشار سنگ لوه، امام زاده سید رحیم، روستای کیاده، قبله کوه، آرامگاه حسن کیاده، جنگل کیاسر، روستای اروت، روستای وری، بام کیاسر، موزه کلانتری و…

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

دریاچه سقالکسار

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مارمیشو | طبیعت گردی در ایران

دریاچه گهر لرستان ۱۴۰۱ | طبیعت گردی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها